Forskere afslører syge cellers snedige tricks – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

IVH > NYHEDER > ARKIV > 2014 > Forskere afslører syge...

24. september 2014

Forskere afslører syge cellers snedige tricks

Immunforsvar

Forskere ved Københavns Universitet kortlægger i to nye studier, hvordan syge celler sniger sig forbi immunforsvaret. De nye resultater kan bane vejen for ny forskning i behandling af hudkræft.

I vores kroppe foregår dramatiske opgør i en mikro-verden, der ikke kan ses med det blotte øje. Her kæmper immunforsvaret dagligt for, at vi forbliver raske og sunde. Nu har to forskere sat den fascinerende kamp under luppen og undersøgt, hvordan en række syge celler skjuler sig for immunforsvaret.  De har kigget nærmere på celler inficeret med herpesvirus og på kræftceller for at finde ud af, hvordan de syge celler gemmer sig og får mulighed for at udvikle sig.

Forskerne har blandt andet undersøgt, hvordan kræftceller gemmer sig og får mulighed for at udvikle sig. Resultaterne kan bruges i forskning i behandling af hudkræft.

-  Vores undersøgelse af syge cellers manipulation af immunforsvaret kan bane vejen for bedre kræft- og virus-behandling, siger Maiken Mellergaard, videnskabelig assistent ved Institut for Veterinær Sygdomsbiologi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Hun og kollegaen Franziska Uhlenbrock, ph.d. studerende, har for nylig publiceret forskning om de syge cellers snedige tricks i henholdsvis The Journal of Biological Chemistry og Journal of Immunology.

Sådan skjuler cellerne sig

Syge celler udsender signaler til kroppen i form af bestemte proteiner (f.eks. de såkaldte NKG2D ligander), der sætter sig fast på cellernes overflade og bliver på den måde synlige for immunforsvaret. Når immunforsvaret genkender proteinerne, bliver de syge celler fjernet. Desværre har nogle syge celler lært at manipulere signalvejene, f.eks. ved at forhindre de omtalte proteiner i at nå celle-overfladen. Ved at undersøge proteinet har forskerne fået en række ideer til, hvordan de – måske – kan gribe ind i den proces.

- Vi har blandt andet fundet et nyt mål for behandling, der kan blive relevant i forskning i hyppige kræftsygdomme som prostata-og hudkræft, fortæller Franziska Uhlenbrock.

Franziska Uhlenbrock, mobil: 81282792