Forskere kortlægger parasit med lovende effekt på immunsygdomme – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

IVH > NYHEDER > ARKIV > 2014 > Forskere kortlægger pa...

16. juni 2014

Forskere kortlægger parasit med lovende effekt på immunsygdomme

Parasit

Forskere ved Københavns Universitet har i samarbejde med internationale kollegaer kortlagt parasitten piskeorm og fået resultatet publiceret i det anerkendte tidsskrift Nature Genetics. Parasitten bliver blandt andet anvendt i forskning i helbredelse af immunsygdomme.

En cocktail med levende piskeormsæg fra en gris. Det lyder måske ikke som et fristende tilbud. Men hvis sådan en cocktail kan behandle immunsygdomme som leddegigt, psoriasis eller sklerose, ville de færreste patienter afslå.

Her ses parasitten piskeorm (Trichuris suis).

Med udgangspunkt i lovende amerikanske undersøgelser eksperimenterer forskere med at bruge en ganske særlig ormekur til at behandle en række immunsygdomme.  Ormekuren består af levende piskeorm, hvis genom nu er kortlagt af danske forskere ved Det Sundhedsvidenskabelige fakultet i et samarbejde med kollegaer fra bl.a. Australien, USA og Kina. De har kortlagt hele parasittens arvemasse og alle de gener, som grisens piskeorm (Trichuris suis) bruger på forskellige livsstadier.

-Det er stort! Vi har fået en fundamental indsigt i biologien af parasitten, som kan blive et vigtigt bidrag til udviklingen af nye behandlingsmetoder, fortæller Peter Nejsum, lektor ved Institut for Veterinær Sygdomsbiologi, begejstret.

Piskeorm kan ændre immunrespons

Studiet har været undervejs i tre år, bidrager med grundlæggende viden om parasittens genom og gener og er udført af førende forskere på området.  Piskeorms arvemasse er 40 gange mindre end menneskets og indeholder cirka 14.000 gener. Kortlægningen giver blandt andet forståelse for, hvordan parasitten overlever i værten, og hvordan den påvirker værtens immunrespons.  Immunresponset er særlig interessant, fordi forskning tidligere har vist en positiv effekt af piskeormsæg på immunsygdomme som chrohns og sklerose. Teorien er, at piskeorm kan dæmpe den overreaktion i immunforsvaret, der opstår i forbindelse med immunsygdomme.

-Det nye studie er en grundsten, som vi kan stå på i vores arbejde med parasittens mulige helbredende effekt, siger lektor Peter Nejsum.

Peter Nejsum