Forskere på sporet af gigt-protein – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

IVH > NYHEDER > ARKIV > 2014 > Forskere på sporet af ...

10. januar 2014

Forskere på sporet af gigt-protein

Inflammation

Forskere ved Københavns Universitet har undersøgt et særligt protein, der er medvirkende til sygdomme med inflammation som fx gigt, tarmbetændelse og psoriasis. Resultaterne er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift PLOS ONE.

Kronisk inflammation er lidt af et mysterium for forskerne. Hvis vi får en infektion, går kroppen straks i gang med at reparere og rydde op. Den proces kommer til udtryk som inflammation, der skyldes en høj aktivitet af immunceller, som er kroppens forsvar mod bakterier og vira.  Det er bare ikke altid, det går efter bogen.  Indimellem overreagerer immunforsvaret og inflammationen udvikler sig til en kronisk tilstand. Det resulterer i sygdomme som gigt, tarmbetændelse og psoriasis. Men nu er forskerne kommet et skridt nærmere forståelsen af, hvad der sker, når immunforsvaret overreagerer og skaber kronisk inflammation.

De raske blodceller, som forskerne har nærstuderet, stammer fra Rigshospitalets Blodbank, og celler fra flere end 50 donorer blev undersøgt med samme resultat. Foto:Blodceller. Bruce Wetzel, Harry Schaefer, National Cancer Institute.

- Gennem analyser af blodceller har vi iagttaget, at et bestemt protein kaldet TL1A, kan få raske celler til at opføre sig ligesom dem, vi ser i kronisk inflammation. Det bringer os tættere på en løsning af inflammationens gåde, siger Kirsten Reichwald, ph.d.-studerende ved Institut for Veterinær Sygdomsbiologi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. Resultaterne er netop offentliggjort i PLOS ONE.

Biologisk behandling bekæmper gigt

I dag kan lægerne anvende såkaldte biologiske lægemidler til behandling af gigt, og det har radikalt ændret perspektivet for patienterne. Den biologiske behandling virker ved at hæmme forskellige stoffer, der er med til at fremme den kroniske betændelse i kroppen. Knap 40 procent af leddegigt-patienterne oplever en positiv effekt ved biologiske lægemidler.

- Den eksisterende biologiske behandling betyder, at lægerne i dag kan bremse eller måske standse sygdommen helt i stedet for blot at lindre symptomerne, forklarer Kirsten Reichwald.

Men for at blokere for de rigtige stoffer, er lægerne nødt til at have detaljeret viden om de processer, der skaber kronisk inflammation. Derfor undersøgte forskerne celler fra 50 bloddonorer tilknyttet Rigshospitalets Blodbank, og viste, at proteinet TL1A kan være centralt i udviklingen af inflammationen.

- Vores nye resultat bidrager med en viden om, at proteinet TL1A er med til at drive inflammationen, og derfor er det et protein, der er oplagt at forsøge at blokere med biologiske lægemidler, siger Kirsten Reichwald, der med sin kommende forskning håber at kunne bidrage med endnu mere specifik viden om inflammation.

Kirsten Reichwald