20. oktober 2020

SUND udnævner adjungeret professor fra biovirksomheden Chr. Hansen

Med udnævnelsen af en adjungeret professor fra Chr. Hansen styrker Institut for Veterinær og Husdyrvidenskab sine bånd til industrien og får værdifuld støtte i den strategiske udvikling af instituttet.

Foto af Yvonne AgersøForsker Yvonne Agersø fra Chr. Hansen er for nyligt blevet udnævnt til adjungeret professor på Institut for Veterinær og Husdyrvidenskab, Københavns Universitet. Institutleder Birgit Nørrung er stolt over at en så kvalificeret foskere nu bliver adjungeret på instituttet og siger:

”Det er vigtigt for KU at bygge bro til industrien, og det er noget vi har arbejdet intensivt med i flere år. Jeg tror, den nye adjungering vil være værdifuld for instituttet såvel som Chr. Hansen.”

Professoratet passer rigtig godt med den strategiske udvikling af instituttet og Yvonne Agersø vil kunne udvikle instituttet yderligere inde for hendes ekspertiseområder. Hun vil støttet undervisning såvel som forskningsindsatser.

Yvonne Agersø har siden sin ph.d. arbejdet med forskellige aspekter af antimikrobiel resistens, og hun har en meget bred viden inden dette felt. Hendes forskningsinteresser er lige nu centreret omkring resistensens udvikling i non-patogene bakterier for at øge viden om og udvikle værktøjer til vurdering af sikkerheden af bakteriestammer, der er relevant for produktion.

”Meget af forskningen inden for antimikrobiel resistens drejer sig om bakterier, der forårsager infektion i mennesker og dyr. Derfor har vi huller i vores viden om udvikling af antibiotikaresistens generelt, og vi mangler værktøjer til at kunne vurdere bakterier i produktionen meningsfuldt,” siger Yvonne Agersø.

”Forskningen på Institut for Veterinær og Husdyrvidenskab inden for områderne antimikrobiel resistens og sygdomsforebyggelse passer rigtig godt sammen med vores forskningsaktiviteter hos Chr. Hansen. Med denne æresposition vil jeg have muligheden for at bygge bro mellem de to verdener, og jeg glæder mig rigtig meget til at øge vores samarbejde og viden inden for dette felt,” siger hun.

About Chr. Hansen

Chr. Hansen is a global, differentiated bioscience company that develops natural ingredient solutions for the food, nutritional, pharmaceutical and agricultural industries. At Chr. Hansen we are uniquely positioned to drive positive change through microbial solutions. We have worked for over 145 years to enable sustainable agriculture, cleaner labels and healthier living for more people around the world. Our microbial and fermentation technology platforms, including our broad and relevant collection of around 40,000 microbial strains, have game-changing potential. Matching customer needs and global trends we continue to unlock the power of good bacteria to respond to global challenges such as food waste, global health and the overuse of antibiotics and pesticides. As the world’s most sustainable food ingredients company, we touch the lives of more than 1 billion people every day. Driven by our legacy of innovation and curiosity to pioneer science, our purpose – To grow a better world. Naturally. – is at the heart of everything we do.