21. januar 2021

Professor Christian Friis er gået bort

Det er med stor tristhed, at Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab har erfaret at Christian Friis er gået bort efter nogen tids alvorlig sygdom. Christian vil blive husket som en af de store kapaciteter, som veterinærområdet har haft inden for farmakologi og toksikologi.

Christian Friis blev født d. 17. juli 1950. I 1975 blev han færdig som dyrlæge fra den daværende Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole (KVL), hvorefter han påbegyndte et licentiat-studie, som han færdiggjorde i 1977. Han brugte hele sin professionelle karriere på KVL, som så senere blev Københavns Universitet, først som KU-LIFE og siden med Veterinærskolen som en del af KU-SUND. I april 1988 blev han lektor, og fra november 1994 var han professor i toksikologi og farmakologi. I perioden fra 1997 til 2005 var han tillige institutleder. Den 1. januar 2017 gik han på pension.

I det faglige miljø var han kendt for sine meget stærke kompetencer inden for blandt andet antibiotika, lige som han via sin forskning også fik stor indsigt i toksiner og blandt andet i mange år vel nærmest alene varetog den veterinær gift-rådgivning. Han havde mange kontakter i det veterinære miljø, som gjorde god brug af hans viden, og han var i mange år aktivt med til at regulere veterinære lægemidler under European Medicines Agency.

Mange dyrlæger med lidt grå hår vil huske Christian som en skarp og skrap underviser i farmakologi og toksikologi allerede fra hans ganske tidlige ansættelser. Han var respekteret blandt de studerende for sin store faglige viden og han mestrede også at videregive denne viden på pædagogisk vis. Således var han den sidste modtager den fornemme undervisningspris Den Gyldne Tyr inden den forsvandt over på KU-Science og på Veterinærskolen efter omorganiseringen til KU-SUND i 2012 blev erstattet af Saly’s hest.

Christian er en af dem man vil huske på Veterinærskolen i mange år frem, og vores tanker går i dag til hans familie, som desværre ikke fik så mange pensionist-år med ham på gården i Skibby.

Christian bisættes fra Selsø Kirke i Skibby på fredag kl 12. Der vil være begrænsninger på hvem der kan møde op i kirken, men det er naturligvis muligt at sende en blomst.