19. juni 2023

Podcast: Fremtidens grønne husdyr

Podcasten er produceret af journalist Nicoline Skandov, 16. juni 2023.

Herunder er teksten fra DVTs hjemmesiden;

Liza Rosenbaum

Hvordan får vi klima og husdyr til at forenes i en bæredygtig fremtid i Danmark? Det er et af spørgsmålene i denne episode af DVTs podcast, hvor to forskere kommer med hver deres bud på forskellige løsningsmodeller til at begrænse husdyrbrugets udledninger. Den ene af forskerne er professor Liza Rosenbaum Nielsen.

Klimakrisen er global, og der er ingen tvivl om, at husdyrbruget som en af de store udledere skal bidrage med sin del af reduktionerne. Hvordan er stadig et af de store spørgsmål. Bør vi satse på de teknologiske løsninger? Skal vi effektivisere og producere mere med mindre aftryk per fødevare? Eller skal vi måske tænke dyrene ind i vores systemer på en helt ny måde?

DVTs podcast handler denne gang om »Fremtidens grønne husdyr«. I podcasten kommer professor og institutleder på Aarhus Universitets Institut for Agroøkologi, Jørgen Eivind Olesen, og professor i veterinær præventiv medicin, Liza Rosenbaum Nielsen, Københavns Universitet, med hver deres bud på forskellige løsningsmodeller. For hvis vi gerne vil bevare et stabilt klima og stadig kunne producere animalske fødevarer, er der nemlig mere end et svar på, hvordan det kan se ud.

Gå til DVTs hjemmeside for at høre podcasten

God fornøjelse