16. september 2024

"Atlet-køer" og "turbokyllinger"

Uddrag af artiklen på videnskab.dk, skrevet af Anders Haubart Madsen:

"Historien om forvandlingen af dyrene i de danske stalde kan fortælles kort med en række tal:

• En dansk malkeko, også kendt som ‘atlet-koen’, leverer i gennemsnit 29 liter mælk om dagen. I 1920 gav en malkeko cirka seks liter om dagen.
  • En dansk slagtegris vokser fra 1 kilo til 100 kilo på fem til seks måneder. Andre griseracer, som lever i det fri, tager mindst et år om at nå samme vægt.
  • Æglæggende høns giver op mod 320 æg om året. En fritgående vild høne lægger omkring 20 æg om året.

Men fortællingen kan også formidles med genstande og billeder – som symboler på den forskning, der ligger bag udviklingen.

Antropologen Nathalia Brichet har gjort begge dele.

I en ny udstilling på Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab på Københavns Universitet har hun forsøgt »at illustrere en række dilemmaer inden for produktionen af fødevarer«, siger hun til Videnskab.dk’s udsendte under en rundvisning på Frederiksberg Campus".

Læs hele artiklen på videnskab.dk

Gå til udstillingens hjemmeside