6. oktober 2020

Sådan bruges forsøgsdyr til corona-forskning

Professorer Axel Kornerup og Ali Salanti er blevet interviewet til DR nyheder og her har du lidt af artiklen fra 5. oktober 2020;

Guldhamstere, mus, fritter, katte, hunde, grise, ænder og flere forskellige abearter.
Forskere har været vidt omkring i dyreriget for at undersøge hvilke arter, der egner sig til forskning i det ny coronavirus.
Uanset hvad man tænker om dyreforsøg, er der nemlig ingen vej udenom dem, hvis vi skal have sikre vacciner og medicin til behandling mod covid-19.

"Uden dokumentation for, at for eksempel en vaccine virker i et dyreforsøg, får man den ikke godkendt af de forskellige myndigheder". Det siger Axel Kornerup Hansen, der er professor ved Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab og ekspert i anvendelse af dyr i forskning.

Det ved Ali Salanti alt om.
Han er professor ved Københavns Universitet, og en del af et forskerholder, der arbejder på at udvikle en covid-19-vaccine.
Holdets vaccine er nu sendt i produktion, men inden da er eventuelle bivirkninger blevet testet på kaniner og mus, og museforsøg har vist, at dyrenes immunsystem reagerer godt på vaccinen.

"Verden er i en position, hvor vi skal have en hurtig vaccine, men man kan ikke gå på kompromis med sikkerhed. Så alt materiale, der skal i mennesker, skal i dyr først", siger Ali Salanti.

Sars har gjort arbejdet nemmere

Læs hele artiklen på DR.dk/nyheder