At slutte kreds: Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

At slutte kreds : Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø . / Schmidt, Cecilie Ullerup.

I: Peripeti, Bind 18, Nr. 34, 17.12.2021, s. 18-28.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Schmidt, CU 2021, 'At slutte kreds: Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø ', Peripeti, bind 18, nr. 34, s. 18-28. <https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/129899>

APA

Schmidt, C. U. (2021). At slutte kreds: Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø . Peripeti, 18(34), 18-28. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/129899

Vancouver

Schmidt CU. At slutte kreds: Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø . Peripeti. 2021 dec. 17;18(34):18-28.

Author

Schmidt, Cecilie Ullerup. / At slutte kreds : Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø . I: Peripeti. 2021 ; Bind 18, Nr. 34. s. 18-28.

Bibtex

@article{3f0f5002a6454e699b5bfb93e12604a9,
title = "At slutte kreds: Fors{\o}gsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske milj{\o} ",
abstract = "Fors{\o}gsscenen (1929-31) unders{\o}ges i denne artikel som et historisk tidligt eksempel p{\aa} en f{\ae}llesskabsorganiserende kunstnerisk praksis. Ved at analysere Fors{\o}gsscenen ud fra {\textquoteleft}analyseobjekterne{\textquoteright} tidsskriftproduktion, distributionspolitik og infrastrukturel performance flyttes interessen fra receptionen af kunstv{\ae}rket i teaterhistorien og n{\ae}rmere en materialistisk forst{\aa}else af Fors{\o}gsscenens produktions{\ae}stetiske bidrag i avantgardehistorien. Historiografisk anl{\ae}gges en komparativistisk optik, der finder sl{\ae}gtskab b{\aa}de mellem kollektive organiseringer i 1930erne og sl{\ae}gtskab med samtidskoncepter om selv-institutionalisering som modkultur: redistribuerende, politiske og institutionsdannende praksisser, der udfolder sig som respons p{\aa} de g{\ae}ngse kunstinstitutioner i senkapitalismen.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Infrastrukturel Performance, Kunstnerkolletiver, Produktions{\ae}stetik, Tidsskrifter, little magazines",
author = "Schmidt, {Cecilie Ullerup}",
year = "2021",
month = dec,
day = "17",
language = "Dansk",
volume = "18",
pages = "18--28",
journal = "Peripeti",
issn = "1604-0325",
publisher = "Afdeling for Dramaturgi, Institut for {\AE}stetiske Fag",
number = "34",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - At slutte kreds

T2 - Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø

AU - Schmidt, Cecilie Ullerup

PY - 2021/12/17

Y1 - 2021/12/17

N2 - Forsøgsscenen (1929-31) undersøges i denne artikel som et historisk tidligt eksempel på en fællesskabsorganiserende kunstnerisk praksis. Ved at analysere Forsøgsscenen ud fra ‘analyseobjekterne’ tidsskriftproduktion, distributionspolitik og infrastrukturel performance flyttes interessen fra receptionen af kunstværket i teaterhistorien og nærmere en materialistisk forståelse af Forsøgsscenens produktionsæstetiske bidrag i avantgardehistorien. Historiografisk anlægges en komparativistisk optik, der finder slægtskab både mellem kollektive organiseringer i 1930erne og slægtskab med samtidskoncepter om selv-institutionalisering som modkultur: redistribuerende, politiske og institutionsdannende praksisser, der udfolder sig som respons på de gængse kunstinstitutioner i senkapitalismen.

AB - Forsøgsscenen (1929-31) undersøges i denne artikel som et historisk tidligt eksempel på en fællesskabsorganiserende kunstnerisk praksis. Ved at analysere Forsøgsscenen ud fra ‘analyseobjekterne’ tidsskriftproduktion, distributionspolitik og infrastrukturel performance flyttes interessen fra receptionen af kunstværket i teaterhistorien og nærmere en materialistisk forståelse af Forsøgsscenens produktionsæstetiske bidrag i avantgardehistorien. Historiografisk anlægges en komparativistisk optik, der finder slægtskab både mellem kollektive organiseringer i 1930erne og slægtskab med samtidskoncepter om selv-institutionalisering som modkultur: redistribuerende, politiske og institutionsdannende praksisser, der udfolder sig som respons på de gængse kunstinstitutioner i senkapitalismen.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Infrastrukturel Performance

KW - Kunstnerkolletiver

KW - Produktionsæstetik

KW - Tidsskrifter

KW - little magazines

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 18

SP - 18

EP - 28

JO - Peripeti

JF - Peripeti

SN - 1604-0325

IS - 34

ER -

ID: 287610953